BIBLIOGRAFÍA


ABRANTES, P. (1989). Um (bom) Problema (nao) é (só)...Educaçao e Matemática, 8, 7-10 y 35.[95]

AGRE, G.P. (1982). The Concept of Problem. Educational Studies in Mathematics, 13(2), 121-142.[84, 87, 88]

ANDLER, D. (1987). Problème-Une clé Universelle?. En STENGERS, I. (Ed.) D'Une Science à l'Autre -Des Concepts Nomades. Éditions du Seuil: Paris.[87, 88]

ARMENDÁRIZ et al. (1993). Didáctica de las Matemáticas y Psicología. Infancia y Aprendizaje, 62-63, 77-99.[45]

ARNAL, J. et al. (1992). Investigación Educativa. Fundamentos y Metodología. Labor: Barcelona.[130]

ARTIGUE, M. (1989). Epistemologie et Didactique. Cahier de DIDIREM, 3. IREM. Université Paris VII.[30]

ASKEW, M. et al. (1997). Effective teachers of numeracy in UK primary schools: teachers' beliefs, practices and pupils' learning. En PEHKONEN, E. (Ed.) Proceedings of 21st PME Conference, Vol II, 25-32. University of Helsinki.[45, 51, 52]

AUSUBEL, (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. Holt, Rinehart, and Winston: New York. (Versión castellana, Psicología Educativa: un punto de vista cognitivo. México: Trillas, 1976).[30]

AZCÁRATE, P. (1995). El conocimiento profesional de los profesores sobre las nociones de aleatoriedad y probabilidad. Su estudio en el caso de la Educación Primaria. Tesis Doctoral. Universidad de Cádiz.[5]

BALL, D. (1988). I haven't done these since High school: Prospective teacher's understanding of mathematics. Proceedings of 10th PME-NA. Illinois.[18]

BALL, D. (1989). Research on teaching mathematics: Making subject matter knowledge part of the equation. En BROPHI, J. (Ed.) Advances in research on Teaching, vol II. JAI Press: Greenwich, CT.[17]

BARDIN, L. (1986). El análisis del contenido. Akal: Madrid.[130]

BAROODY, A. (1993). Problem Solving, Reasoning, and Communicating, k-8. McMillan: New York.[87, 88]

BECKER, H. et al. (1961). Boys in white. University of Chicago Press: Chicago.[33]

BIDDLE, B.J. y ANDERSON, D.S. (1989). Teoría, métodos, conocimiento e investigación sonre la enseñanza. En WITTROCK, M. (Ed.) La investigación en la enseñanza. Métodos cualitativos y de observación. I, II y III. Paidós y MEC: Barcelona.[130, 131, 132, 137]

BLANCO, L (1992). Aproximación al conocimiento práctico personal de los profesores de matemáticas de EGB. Enseñanza de las Ciencias, 10(2), 195-200.[135]

BLANCO, L. (1996). Resolución de problemas y formación inicial, teórica y práctica, de profesores. Documento presentado en el ICME 8, Sevilla.[18, 165]

BLANCO, L. (1997). Proyecto Docente para optar a una plaza de Profesor Titular de Universidad en el Área de Didáctica de la Matemática. Universidad de Extremadura.[13, 18, 81, 90, 92]

BLANCO L. y RUIZ, C. (1995). Conocimiento didáctico del contenido y Formación del Profesorado. En BLANCO, L. y MELLADO, V. (Eds.) La formación del profesorado de Ciencias y Matemáticas en España y Portugal. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Matemáticas. Universidad de Extremadura.[18]

BLANCO, L. et al. (1995). Conocimiento didáctico del contendio en Ciencias Experimentales y Matemáticas y formación de profesores. Revista de Educación, 307, 427-446.[18]

BLOCK, D.; DÁVILA, M, y MARTÍNEZ, N.P. (1990). Procedimientos de resolución de problemas y expectativas de los maestros. Capítulo II del informe final del proyecto "Formación de profesores sobre áreas fundamentales de la educación básica". CINVESTAV. México.[23, 99]

BLOCK, D.; DÁVILA, M. y MARTÍNEZ, F. (1991). Los algoritmos en la resolución de problemas: concepciones de los maestros. Epsilon, 21, 129-138.[99]

BLUM, W. y NISS, M. (1991). Applied mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects-state, trends and ussues in mathematics instruction. Educational Studies in Mathematics, 22, 37-68.[84, 88]

BODIN, A. (1992). Reflexions sur les representations, les conceptions et les competences. Petit X, 30, 17-40.[29]

BORASI, R. (1986). On the nature of problems. Educational Studies in Mathematics, 17, 125-141.[95]

BRANCA, N.A. (1980). Problem Solving as a Goal, Process and Basic Skill. En KRULIK, S. y REIS, R.E. (Eds.) Problem Solving in School Mathematics. NCTM: Reston.[87, 88, 92]

BREIDENBACH, D. et al. (1992). Development of the process conception of function. Educational Studies in Mathematics, 23, 247-285.[31]

BROMME, R. (1988). Conocimientos profesionales del profesor. Enseñanza de las Ciencias, 6(1), 19-29.[17]

BROMME, R. (1994). Beyond subject matter: A psychological topology of teachers' professional knowledge. En BIELHER, R. et al. (Eds.) Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline. Kluwer A.P.: Dordrecht.[18]

BROUSSEAU, G. (1982). Les objets de la didactique des Mathematiques. Actes du 2e Ecole d'Etè de Didactique des Mathématiques (1-26). IREM de la Universidad de Burdeos.[30]

BROWN, L. (1992). The influence of teachers on children's image of mathematics. For the Learning of Mathematics, 12(2), 29-33.[42]

BROWN, C. y COONEY, T. (1982). Research on teacher education: A philosophical orientation. Journal of Research and Development in Education, 15(4), 13-18. [44]

BROWNELL, W.A. (1942). Problem Solving. En HENRY, N.B. (Ed.) The Psychology of Leraning. University of Chicago Press: Chicago.[83, 87, 88]

BUSH, W. (1986). Preservice Teacher's Sources of Decisions Teaching Secondary Mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 17(1), 21-30.[102]

CALLEJO, M.L. (1994). Un club matemático para la diversidad. Narcea: Madrid.[81, 93]

CALLEJO, M.L. (1996). Evaluación de procesos y progresos del alumnado en resolución de problemas. Uno, 8, 53-63.[81]

CANAVARRO, A.P. (1993). Concepçoes e práticas de professores de Matemática. Tese de Maestrado en Educaçao Matemática. A.P.M.: Lisboa.[135, 165]

CARL, I.M. (1989). Essential Mathematics for The Twenty-first Century: The Position of the National council of Supervisors of Mathematics. Mathematics Teacher, 82(6), 470-474.[20, 84, 88]

CARPENTER, T. (1989). Teaching as Problem Soving. En CHARLES, R.J. y SILVER, E.A. (Eds.) The Teaching and Assesing of Mathematical Problem Solving. LEA-NCTM: Reston.[43]

CARPENTER, T. et al. (1983). Results of the third NAEP Mathematics Assesment: Secondary school. The Mathematics Teacher, 76.[30, 42]

CARRILLO, J. (1994). Resolución de problemas: clave del desarrollo profesional. Epsilon, 30, 27-38.[20]

CARRILLO, J. (1995). La resolución de problemas en Matemáticas: ¿cómo abordar su evaluación?. Investigación en la Escuela, 25, 79-86.[97]

CARRILLO, J. (1996). Modos de resolver problemas y concepciones sobre la matemática y su enseñanza de profesores de matemáticas de alumnos de más de 14 años. Algunas aportaciones a la metodología de la investigación y estudio de posibles relaciones. Tesis doctoral inédita. Departamento de Didáctica de las Ciencias. Universidad de Sevilla.(Publicada por la Universidad de Huelva en 1997).[4, 22, 39, 45, 51, 52, 53, 81, 129, 131, 133, 134, 138, 139, 165, 173]

CARRILLO, J. (1998). Proyecto Docente para optar a una plaza de Profesor Titular de Universidad en el Área de Didáctica de la Matemática. Universidad de Huelva.[13, 81]

CARRILLO J. y CONTRERAS, L.C. (1993). La identificación de las concepciones del profesor sobre la matemática y la educación matemática como claves para el diseño de estrategias de formación del profesorado. VI Jornadas Andaluzas de Educación Matemática "Thales". Sevilla.[73]

CARRILLO, J. y CONTRERAS, L.C. (1994). The relationship between the conceptions of mathematics and of mathematics teaching. A model using categories and descriptors for their analysis. 18 th PME Conference, Vol. II.152-159.[51, 129]

CARRILLO, J. y CONTRERAS, L.C. (1995). Un modelo de categorías e indicadores para el análisis de las concepciones del profesor sobre la Matemática y su Enseñanza. Educación Matemática,7(3), 79-92.[51, 129]

CEYCJA (1989a). Diseños curriculares de la Reforma. Educación Secundaria 12-16. Junta de Andalucía. Sevilla.[11]

CEYCJA (1989b). Diseños curriculares de la Reforma. Educación Secundaria 16-18. Junta de Andalucía. Sevilla.[11]

CHAPMAN, O. (1997). Metaphors in the teaching of mathematical problem solving. Educational Studies in Mathematics, 32, 201-228.[104, 165]

CHARLES, R. y LESTER, F. (1982). Teaching Problem Solving. What, Why, How. Dale Seymou Publications: Palo Alto.[81]

CHARLES, R. y LESTER, F. (1986). Mathematical Problem Solving. Learning Institute: Sprinthouse.[81]

CHARLES, R. et al. (1987). How to Evaluate Progress in Problem Solving. NCTM: Reston.[79, 87, 88, 92]

CLARK, C. y PETERSON, P. (1989). Procesos de pensamiento de los docentes. En WITTROCK, M. (Ed.) La investigación de la enseñanza, III. Profesores y alumnos. Paidós: Barcelona.[40, 132]

CONFREY, J. (1990). A review of the research on student conceptions in Mathematics, Science, and programming. Review of Research Education, 16, 3-55. [30]

CONFREY, J. (1991). Learning to listen: a student's understanding of powers of ten. En VON GLASERSFELD, E. (Ed.) Radical Constructivism in Mathematics Education. Kluwer A.P.: Dordrecht.[85, 88]

CONNELY, F.M. y CLANDININ, D.J. (1988). Teachers as Curriculum Planners: Narratives of Experience. Teacher College Press: New York.[104]

COONEY, T. (1985). A begining teacher's view of problem solving. Journal for Research in Mathematics Education, 16(5), 324-336.[24, 99, 103, 137, 164]

DE VICENTE, P. (1995). La formación del profesorado como práctica reflexiva. En DE VICENTE, P. (Ed.) Un ciclo de enseñanza reflexiva. Mensajero: Bilbao.

DIAS, A.M. (1993). Resoluçao de problemas em educaçao matemática. Contributo para uma análise epistemológica e educativa das representaçoes pessoais dos professores. Tese de Maestrado en Educaçao. APM: Lisboa.[87]

DOUGHERTY, B.J. (1990). Influences of teacher cognitive/conceptual levels on problem-solving instruction. Proceedings of 14th PME Conference, 119-126. México.[103]

ECHEVARRÍA, J. (1995). Filosofía de la Ciencia. Akal: Madrid.[3]

EISENHART, M.A. (1987). Comunicación personal a R.G. Underhill.[33]

ELBAZ, F. (1983). Teacher Thinking. A study of Practical Knowledge. Crom Helm: London.[18]

ELBAZ, F. (1991). Research on teacher's knowledge: The evolution of a discourse. Journal of Curriculum Studies, 23, 1-19.[104]

EL BOUAIZZAOUI, H. (1988). Conceptions des eleves et des professeurs á propos de la notion de continuité d'une fonction. Thése Ph. D. Université Laval.[30]

ERNEST, P. (1985). The philosophy of mathematics and mathematics education. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 16, 603-612.[50, 79]

ERNEST, P. (1989). The knowledge, beliefs and attitudes of the mathematics teacher: A model. Journal of Education for Teaching, 15, 13-34.[19]

ERNEST, P. (1992). Problem solving: its assimilation to the teacher's perspective. En Da Ponte, J.P., Matos, J.F., Matos, J.M. y Fernandes, D (Eds.) Mathematical Problem solving and New Information Technologies. Nato ASI Series F (Computer and Systems Sciences), vol 89. Berlin.[24, 41, 79, 103, 129]

ERICKSON, F. (1989). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En WITTROCK, M. (Ed.) La investigación en la enseñanza. Métodos cualitativos y de observación. I, II y III. Paidós y MEC: Barcelona.[130]

ESCUDERO, I. et al. (1993). Creencias epistemológicas sobre las matemáticas en los estudiantes para profesores de primaria. IV Congreso Internacional sobre la Investigación en la Didáctica de las Ciencias y de las Matemáticas. Barcelona.[39, 43]

EVEN, R. (1990). Subject matter knowledge for teaching and the case of functions. Educational Studies in Mathematics, 21, 521-544.[22]

FEIMAN-NEMSER, S. y BUCHMAN, M. (1986). The first year of teacher preparation: transition to pedagogical thinking. Journal of Curriculum Studies, vo. 18, 239-256.[43]

FENNEMA, E. y LOEF, M. (1992). Teachers' knowledge and its impact. En GROUWS, D. (Ed.) Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. McMillan: New York.[18]

FENNEMA, E. y FRANKE, M.L. (1992). Teacher's knowledge and its impact. En GROUWS, D.A. (Ed.) Handbook of Research in Mathematics Teaching and Learning. McMillan: New York.[135]

FERNANDES, D. (1988). Comparison of the Effects of two Models of Instruction on the Problem Solving Performance of Preservice Elementary School Teachers and on their Awareness of the Problem Solving Strategies they Employ. Tesis Doctoral. College Station: Texas University.[81]

FERNANDES, D. y VALE, I. (1994). Two young teachers' conceptions and practices about problem solving. En Da Ponte, J.P. y Matos, J.F. (Eds.) Proceedings of the Eighteenth International Conference for the Psychology of Mathematics Education, vol.II, pp 328-335. Lisbon, Portugal.[43, 98]

FERNÁNDEZ, J. y ELORTEGUI, N. (1996). Qué piensan los profesores acerca de cómo se debe enseñar. Enseñanza de las Ciencias, 14(3), 331-342.[45, 50, 52]

FLENER, F. (1990). Can Teachers Evaluate Problem Solving Ability? Proceedings of 14th International Conference for the Psychology of Mathematics Education. Mexico.[79]

FLORES, P. (1996). Creencias y concepciones de los futuros profesores sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Uno, 8, 103-111.[135]

FRANCO, A. y TEIXEIRA, A. (1987). Atitudes dos professores face a resoluçao de problemas. APM: Lisboa.[103]

FRANK, M.L. (1992). Resoluçao de problemas e concepçoes acerca da matemática. Educaçao e Matemática, 21, 21-23.[42]

FREUDENTHAL, H. (1983). Didactical Phenomenology of Mathematical Structures. D. Reidel: Dordrecht.[31]

FURINGUETTI, F. (1994). Ghosts in the classroom: beliefs, prejudices and fears'. En BAZZINI, L. (Ed.) Proceedings of the Vth International Conference on Systematic cooperation between theory and practice in Mathematic Education, 81-91.[22, 34]

FURINGUETTI, F. (1996). A theorical framework for teacher's conceptions. Proceedings of the MAVI-3 workshop, pp. 19-25. Helsinki.[16, 22, 34]

FURINGUETTI, F. (1997). On teachers' conception: From a theoretical frame work to school practice. Proceedings of the Ist Mediterranean Conference on Mathematic, 277-288. Pedagogicl Institute: Nicosia.[34]

FURIÓ, C.J. (1994). Tendencias actuales en la formación del profesorado de Ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 12(2), 188-199.[30]

GARCÍA, J.E. (1992). Ideas, pautas y estrategias heurísticas para la resolución de problemas. Aula, 6, 14-21.[79]

GARCÍA, M.M. (1996). Análisis del conocimiento profesional del profesor de matemáticas de enseñanza secundaria y el concepto de función como objeto de enseñanza-aprendizaje. Aportaciones metodológicas. Tesis Doctoral. Universidad de Sevilla.[17, 37, 39]

GARCÍA, M.M. (1997). Conocimiento profesional del profesor de Matemáticas. El concepto de función como objeto de enseñanza-aprendizaje. GIEM, Universidad de Sevilla: Sevilla.[22, 36]

GARCÍA, M.M. y LLINARES, S. (1995a). Algunos referentes para analizar tareas matemáticas. El desarrollo de un proceso en el caso de las funciones. Suma, 18, 13-23. [17, 39]

GARCÍA, M.M. y LLINARES, S. (1995b). El concepto de función a través de los textos. Qurrículum, 10-11, 103-115.[39]

GAROFALO, J. y LESTER, F. (1985). Metacognition, Cognitive Monitoring, and Mathematical Performance. Journal for Research in Mathematics Education, 16(3), 163-176.[79]

GARRET, R.M. et al. (1990). Turning exercices into Problems: An experiential study with teachers in training. International Journal in Science Education, 12(1), 1-12.[23]

GAULIN, C. (1986). Tendencias actuales en la enseñanza de las Matemáticas, I. Números, 14, 11-18.[92]

GIERE, R.N. (1979). Understanding Scientific Reasoning. Holt, Rinehart & Winston: New York.[3]

GIMENO, J. (1985). Teoría de la enseñanza y desarrollo del currículo. Anaya: Madrid.[52, 53]

GOETZ, J.P. y LECOMPTE. M.D. (1984). Ethnography and Qualitative Design in Educational Research. Academic Press: Orlando.[132]

GOETZ, J.P. y LECOMPTE, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata: Madrid.[130, 135, 168]

GÓMEZ-GRANEL, C. y FRAILE, J. (1993). Psicología y Didáctica de las matemáticas. Infancia y Aprendizaje, 62-63, 101-113.[45]

GOUVEIRA, R. (1996). A importancia da resoluçao de problemas de Física e Química no ensino básico e secundario. Gazeta da Física, 19(3), 18-21.[98]

GRANT, G. (1991). Ways of constructing classroom meaning: Two stories about knowing and seeing. Journal of Curriculum Studies, 23, 397-408.

GREEN, T.F. (1971). The activities of teaching. McGraw-Hill: New York.[33]

GREENO, J.G. (1989). For the study of mathematics epistemology. En CHARLES, R.I. y SILVER, E. (Eds.) The teaching and assessing mathematical problem solving, 23-31. LEA-NCTM: Reston.[40]

GROSSMAN, P. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. Teachers College Press: New York.[17]

GROSSMAN, P. et al. (1989). Teachers of substance: subject matter knowledge for teaching. En REYNOLDS, M. (Ed.) Knowledge Base for the Beginning Teacher. Pergamon Press: New York.[17, 40]

GROUWS, D.A., GOOD, T.A. y DOUGHERTY, B. (1990). Teacher conceptions about problem solving and problem solving instruction. Proceedings of 14th PME Conference, vol.I, 135-142.[100]

GRUPO INVESTIGACIÓN EN LA ESCUELA (1991). Proyecto Curricular Investigación y Renovación en la Escuela (IRES). Diada: Sevilla.[63]

GUIMARAES, H.M. (1988). Ensinar Matemática. Concepçoes e práticas. Tesis de Maestrado en Educaçao. APM: Lisboa.[41]

HAREL, G. y DUBINSKI, E. (1991). The development of the concept of function by preservice secondary teachers from action conception to process conception. Proceedings of the 15th PME Conference, vol. II, 133-140. Assisi, Italy.[31]

HATFIELD, L. (1978). Heuristical Emphases in the Instruction of Mathematical Problem Solving: Rationales Research. En HATFIELD, L y BRADBARD, D. (Eds.) Mathematical Problem Solving: Papers from Research workshop. ERIC/SMEAC: Ohio.[92]

HOHOFF, S. (1997).Mathematics teachers' pedagogical content knowledge and their professional developement. En PEHKONEN, E. (Ed.). Proceedings of the 21st PME Conference, Vol. I, p.283. University of Helsinki.[22, 43]

HOWSON, G.; KEITEL, C. Y KILPATRICK, J. (1981). Curriculum development in mathematics. Cambridge University Press: New York.[46, 52, 57]

HYDE, A.A. (1989). Staff Development: Directions and Realities. En TRAFTON, P.R. y SHULLE, A.P. (Eds) New directions for elementary school mathematics (yearbook) NCTM: Reston.[19]

JIMÉNEZ, E. et al. (1994). Problemas de terminología en estudios realizados acerca de lo que el alumno sabe sobre Ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 12(2), 235-245.[30]

JOURDAK, M. (1991). Teacher's conception of mathematics education and the foundations of mathematics. Proceedings of the 15th PME Conference, vol. II, 221-228. Assisi, Italy.[50, 52]

JOYCE, B.R. y SHOWERS, B. (1983). Power in Staff Development through Research on Training. Association for Supervision and Curriculum Development. Alexandria.[18]

KANTOWSKI, M.G. (1977). Processes Involved in Mathematical problem Solving. Journal for Research in Mathematics Education, 8(3), 163-180.[81, 92]

KANTOWSKI, M.G. (1980). Some Thoughts on Teaching for Problem Solving. En KRULIK, S y REYS, R.E. (Eds.) Problem Solving in School Mathematics. NCTM: Reston.[84, 88]

KANTOWSKI, M.G. (1981). Problem Solving. En FENNEMA, E. (Ed.) Mathematics Education Research: Implications for the 80'. NCTM: Reston.[83, 88]

KESLER, R. (1985). Teachers' instructional behaviour related to their conceptions of teaching and mathematics and their level of dogmatism: four case studies. Tesis Doctoral. Universidad de Georgia, Atenas.[44]

KILPATRICK, J. (1985). A retrospective account of the past 25 years of research on teaching mathematical problem-solving. En SILVER, E.A. (Ed.) Teaching and Learning Mathematical Problem Solving: Multiple Research Perspectives. Hillsdale, New Jersey: LEA.[80, 91, 98]

KILPATRICK, J. (1996). Valoración de la investigación en Didáctica de las Matemáticas: más allá del valor aparente. En PUIG, L y CALDERÓN, J. (Eds.) Investigación y didáctica de las matemáticas. Madrid: MEC (CIDE).[163]

KLOOSTERMAN, P. y STAGE, F.K. (1992). Measuring Beliefs About Mathematical Problem Solving. School Science and Mathematics, 92(3), 109-115.[40, 42]

KRANSKY, J. (1987). Problem Solving in Mathematics Education: A missing component of the Teacher Education Curriculum. Proceedings of the Sino-American on Secondary Mathematics. Education Seminar: Taiwain.[94]

KUHS, T.M. y BALL, D.L. (1986). Approaches to teaching mathematics: Mapping the domains of knowledge, skills and dispositions. East Lansing, MI: Michigan State University, Center of Teacher Education.[49]

KUPARI, P. (1997). Beliefs of Mathematics teaching and learning. En PEHKONEN, E. (Ed.) Proceedings of the 21st PME Conference, Vol. I, p.243. University of Helsinki.[23, 44]

LAKOFF, G. y JOHNSON, M. (1980). Metaphors we Live by. University of Chicago Press: Chicago.[104]

LAPPAN, G. y THEULE-LUBIENSKI, S. (1994). Training teachers on educating professionals?. En ROBITAILLE, D. et al. (Eds.) Selected lectures from the 7th International Congress on Mathematical Education. Les Presses de L'Université Laval: Quebec.[18]

LEBLANC, J. et al. (1980). Teaching Problem Solving in the Elementary School. En KRULIK, S y REYS, R. (Eds.) Problem Solving in School Mathematics. NCTM: Reston.[93]

LEE, B. (1982). Fourth Grades' Heuristic Problem Solving Behavior. Journal for Research in Mathematics Education, Marzo, 110-123.[81]

LEINHART, G. (1989). Math lessons: A contrast of novice and expert competence. Journal for Research in Mathematics Education, 20(1), 52-75.[19]

LEINHART, G. (1990). Capturing craft knowledge in teaching. Educational Researcher, 19, 18-25.[19]

LEINHART, G y GREENO , J. (1986). The cognitive skill of teaching. Journal of educational Psychology, 78(2), 75-95.[19]

LEINHARDT, G. y SMITH, D. (1985). Expertise in Mathematics Instruction: Subject Matter Knowledge. Journal of educational Psychology, 77(3), 247-271.[19]

LEINHART, G. et al. (1991). Where subject knowledge matters. En BROPHI, J. (Ed.) Advances in research teaching: Teachers' subject matter knowledge and classroom instruction. JAI Press: Greenwich, CT.[19, 30]

LERMAN, S. (1983). Problem solving or knowledge centered: The influence of philosiphy on mathematics teaching. International Journal of Mathematics Education in Science and Tchnology, 14(1), 59-66.[50]

LERMAN, S. (1990). Alternative Perspectives of the Nature of Mathematics and their Influence on the Teaching of Mathematics. British Educational Research Journal, 16(1), 53-61.[165]

LESH, R. (1983). Modeling moddle school student's modeling behaviors in applied mathematical problem solving. Paper presented at the annual meeting of the AERA. Montreal.[30, 42]

LESTER, F.K. (1980). Research on Mathematical Problem Solving. En SHUMWAY, R.J. (Ed.) Research in Mathematics Education. NCTM: Reston.[95]

LESTER, F.K. (1985). Methodological considerations in research on Mathematical Problem-solving instruction. En SILVER, E.A.(Ed.) Teaching and Learning Mathematical Problem Solving: multiple research perspectives. LEA: London.[92]

LESTER, F. Y GAROFALO, J. (1982). Metacognitive aspects of elementary school students' performance on arithmetic task. Documento presentado en el Meeting of the American Educational Research Association. New York.[42]

LICHTENBERG, D.R. (1994). The difference between Problem and Answer. Arithmetic Teacher, mars, 44-45.[80, 93]

LINCOLN, Y.S. y GUBA, E.G. (1985). Naturalistic Inquiry. Sage: Beverly Hills.[130]

LLINARES, S. (1990). El conocimiento y las creencias de los profesores de matemáticas y la innovación educativa. Investigación en la Escuela, 11, 61-69.[39, 41]

LLINARES, S. (1991a). La formación de profesores de matemáticas. GID, Universidad de Sevilla.[17, 19, 41, 42]

LLINARES, S. (1991b). Conocimiento de contenido pedagógico del profesor. El caso de las nociones aritméticas. III Simposio Internacional sobre Investigación en Educación Matemática. Valencia, España.[17, 39]

LLINARES, S. (1991c). La naturaleza de la comprensión de las nociones matemáticas curriculares: variables en la formación de profesores de matemáticas. En MARCELO, C. et al. (Eds.) El estudio de caso en la formación del profesorado y la investigación didáctica. ICE, Secretariado de publicaciones de la Universidad de Sevilla.[18]

LLINARES, S. (1992). Los mapas cognitivos como instrumento para investigar las creencias epistemológicas de los profesores. En MARCELO, C. (Coord.) La investigación sobre la formación del profesorado. Métodos de investigación y análisis de datos. Cincel: Buenos Aires.[33]

LLINARES, S. (1994). El profesor de matemáticas. Conocimiento base para la enseñanza y Desarrollo Profesional. En SANTALÓ, L. et al. (Eds.) La enseñanza de las Matemáticas en la Educación intermedia. Rialp: Madrid.[18]

LLINARES, S. (1996). Improving knowledge, professional growth and monitoring the development of mathematics teachers: A necessary integrating of theoretical frameworks. Proceedings of XXth PME. Valencia, España.[34, 39]

LLINARES, S. y SÁNCHEZ, M.V. (1991a). The knowledge about inity in fraction tasks of prospective elementary teachers. Proceedings of XVth PME. Assisi, Italy.[39]

LLINARES, S. y SÁNCHEZ, M.V. (1991b). Prospective Elementary Teachers' Subject Matter Knowledge for Teaching. The Case of Representation Systems for Fractions. V Conference of ISATT. Surrey, England.[39]

LLINARES, S. y SÁNCHEZ, M.V. (1996). Comprensión de las nociones matemáticas y modos de representación. El caso de los números racionales en estudiantes para profesores de primaria. En GIMÉNEZ, J. et al. (Eds.) El proceso de llegar a ser un profesor de primaria. Cuestiones desde la educación matemática. Colección Mathema. Comares: Granada.[39]

LLINARES, S. et al. (1994). Conocimiento de contenido pedagógico del profesor. Tareas y modos de representación para las fracciones. Revista de Educación, 304, 199-225.[17, 39]

LUBINSKI, C.A. y VACC, N.N. (1994). The Influence of Teacher's Beliefs and Knowledge on Learning Enviroments. Arithmetic Teacher, 41(8), 476-479.[15, 41]

MCLEOD, D.B. (1988). Affective ussues in mathematical problem solving: some theoretical considerations. Journal for Research in Mathematics Education, 19(2), 134-141.[30, 31, 79]

MCLEOD, D.B. (1992). Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. En GROUWS, D. (Ed.) Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. McMillan: New York.[30, 31, 79]

MARCELO, C. (1987). A study of the implicit theories and beliefs about teaching in elementary school teachers. Documento presentado en el Meeting of American Research Association. Washington.[16, 103]

MARCELO, C. (1988). Avances en el estudio del pensamiento de los profesores. Servicio de Publicaciones: Sevilla.[16]

MARRERO, J. (1993). Las teorías implícitas del profesorado: vínculo entre la cultura y la práctica de la enseñanza. En RODRIGO, M.J. et al. (Eds.) Las teorías implícitas. Una aproximación al conocimiento cotidiano. Visor: Madrid.[33, 45, 47, 52, 138]

MASJUAN, J.M. (1995). Actitudes y Tipologías. Cuadernos de Pedagogía, 238, 55-58.[15, 50, 52]

MASON, J. et al. (1982). Thinking Mathematically. Addison Wesley: London.[87, 88]

MEC (1989a). Diseño Curricular Base. Educación Primaria. MEC: Madrid.[11]

MEC (1989b). Diseño Curricular Base. Educación Secundaria Obligatoria I. MEC: Madrid.[11, 13]

MEC (1989c). Diseño Curricular Base. Educación Secundaria Obligatoria II. MEC: Madrid.[11]

MURA, R. (1993). Images of mathematics held by university teachers of mathematical sciences. Educational Studies in Mathematics, 25(4), 375-385.[138]

NCTM (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. NCTM: Reston.[11]

NCTM (1991). Estándares curriculares y de evaluación para la Educación Matemática. Versión española de la SAEM "Thales". Sevilla.[11, 87, 88, 89]

NODDINGS, N. (1985). Small Grups as a Setting for Research on Mathematical Problem Solving. En SILVER, E.A. (Ed.) Teaching and Learning Mathematical Problem Solving: Multiple Research Perspectives. LEA: London.[81]

NÚÑEZ, J.M. y FONT, V. (1995). Aspectos ideológicos en la contextualización de las Matemáticas: una aproximación histórica. Revista de Educación, 306, 293-314.[12, 42]

PAJARES, F. (1992). Teachers' Beliefs and Educational Research: Cleaning up a Messy Construct. Review of Educational Research, 62(39), 307-332.[34, 39]

PARRA, B.M. (1990). Dos concepciones de resolución de problemas de matemáticas. Capítulo I del informe final del proyecto "Formación de profesores sobre áreas fundamentales de la educación básica". CINVESTAV. México.[104, 105]

PARRA, B.M. (1991). La resolución de problemas en la construcción de esquemas de razonamiento. Educación Matemática, 3(1), 58-61.[105]

PEHKONEN, E. (1994). On Teacher's Beliefs and Changing Mathematics Teaching. Journal für Mathematik-Didaktik, 15(3/4), 177-109.[34]

PEHKONEN, E. y TOMPA, K. (1994). Pupils' conceptions about mathematics teaching in Finland and Hungary. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 25(2), 229-238.[42]

PEREIRA, V.M. (1997). Examination of teachers' professional developement. En PEHKONEN, E. (Ed.). Proceedings of the 21st PME Conference, Vol. I, p.263. University of Helsinki.[22]

PERRY, P. et al. (1997). A look at teacher's professional knowledge through the desingn of class activities. En PEHKONEN, E. (Ed.). Proceedings of the 21st PME Conference, Vol. I, p.257. University of Helsinki.[24, 33]

PHILIPPOU, G.N. y CHRISTOU, C. (1997). A study of teachers' conceptions about mathematics. En PEHKONEN, E. (Ed.). Proceedings of 21st PME Conference. Vol IV, pp.9-16. University of Helsinki.[34, 40]

POLYA, G. (1980). On Solving Mathematical Problem in High Scholl. En KRULIK, S. y REIS, R. (Eds.) Problem Solving in School Mathematics. NCTM: Reston.[92]

POLYA, G. (1981). Mathematical discovery: On understanding, learning, and teaching problem solving (2 vols.). John Wiley and Sons: New York.[80, 90]

PONTE J.P. (1991). Resoluçao de Problemas: Da Matemática as Aplicaçoes. Actas do 21 Encontro Nacional de Didácticas e Metodologías e Ensino. Universidade do Aveiro.[95]

PONTE, J.P. (1994). Mathematics teachers' professional knowledge. En PONTE, J.P. y MATOS, J.F. (Eds.) Proceedings of 18th PME Conference, Vol I, 195-210. Lisboa.[34, 39, 293]

PONTE, J.P. y CANAVARRO, A.P. (1994). A resoluçao de problemas nas concepçoes e praticas dos professores. En FERNANDEZ, D. et al. (Eds.) Resoluçao de problemas: processos cognitivos, concepçoes de professores e desenvolvimento curricular. Instituto de Innovaçao Educacional. Lisboa.[20]

PONTE, J.P. et al. (1994). Teacher's and student's view and attitudes towards a new mathematics curriculum: A case study. Educational Studies in Mathematics, 26(4), 347-365.[15, 43]

POPE, M. (1993). Anticipating Teacher Thinking. En DAY, C. et al. (Eds.) Research on Teacher Thinking: Understanding Professional Development. The Falmer Press: London.[35]

PORLÁN, R. (1989). Teoría del Conocimiento, Teoría de la Enseñanza y Desarrollo Profesional. Tesis Doctoral inédita. Departmento de Didactica de las Ciencias. Universidad de Sevilla.[39, 45, 51, 59, 133, 170]

PORLÁN, R. (1992). Teoría y práctica del currículum. El currículum en la acción. En AA.VV. Curso de actualización científico-didáctica. MEC: Madrid.[5, 51]

PORLÁN, R. et al. (1997). Conocimiento profesional y epistemológico de los profesores I: Teoría, método e instrumentos. Enseñanza de las Ciencias, 15(2), 155-171.[37, 39]

PUIG, L. (1992). Aprender a resolver problemas; aprender resolviendo problemas. Aula, 6, 10-12.[63, 89]

PUIG, L. (1994). Componentes subjetivos del proceso de resolución de problemas. Encuentro sobre Investigación en Formación del Profesorado de Primaria. Perpectivas desde la educación Matemática. Tarragona, España.[39]

PUIG, L. (1996). Elementos de resolución de problemas. Colección Mathema. Comares: Granada.[39, 81]

PUIG, L. y CERDÁN, F. (1996). Un curso de heurística matemática para la formación del profesorado. Uno, 8, 83-89.[81]

PUTT, I. (1978). An exploratory investigation of two methods of instruction in Mathematical Problem Solving at the fifth grade level. Tesis Doctoral. Indiana Univertsity.[81, 92]

REICHENBACH, H. (1938). Experience and prediction. (Citado por Echevarría (1995)).[3]

RICO, L. (1990). Diseño curricular en educación matemática. Una perspectiva cultural. En LLINARES, S. y SÁNCHEZ, M.V. (Eds.) Teoría y práctica en educación matemática. Alfar: Sevilla.[53, 55]

RICO, L. (1997). Dimensiones y componentes de la noción de currículo. En RICO, L. (Ed.) Bases teóricas del currículo de Matemáticas en Educación Secundaria. Síntesis: Madrid.[52]

ROULET, G. (1996). Subject Integration and Mathematics Teachers' Practical Knowledge. Teachers and Teaching: theory and practice, 1(2), 87-103.[99, 135]

ROMBERG, T. (1992). Perspectives on scholarship and research methods. En GROUWS, D. (Ed.) Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. McMillan: New York.[132, 168]

ROKEACH, M. (1968). Beliefs, attitudes and values: A theory of organization and change. Jossey-Bass: San Francisco.[33]

RUIZ, L. (1993). Concepciones de los alumnos de secundaria sobre la noción de función: análisis epistemológico y didáctico. Tesis Doctoral, Universidad de Granada.[30]

RUTHVEN, K. y COE, R. (1994). A structural Analysis of students' Epistemic Views. Educational Studies in Mathematics, 27(1), 101-109.[138]

SCHNEIDER, M. (1992). A propos de l'apprentissage du taux de variation instantané. Educational Studies in Mathematics, 23, 317-350.[31]

SCHOENFELD, A.H. (1983). Episodes and executive decisions in mathematical problem solving. En LESH, R. Y LANDAU, M. (Eds.) Acqusition of mathematics conceps and processes. New York: Academic Press.[30, 31, 42]

SCHOENFELD, A.H. (1985). Mathematical Problem Solving. New York: Academic Press.[81]

SCHOENFELD, A.H. (1987). What's all the Fuss about Metacognition? En SCHOENFELD, A.H. (Ed.) Cognitive Science and Mathematics Education. LEA: Hilsdale.[79, 81]

SCHÖN, D. (1979). Generative metaphor: A perspective on Problem Solving in social policy. En ORTONY, A. (Ed.) Metaphor and Thought. Cambridge University Press: New York.[104]

SCHÖN, D. (1983). The Refective Practtioner: How Professionals Think in Action. Basics Books: New York.[39, 104]

SFARD, A. (1991). On the dual nature of mathematics conceptions: reflection on processesand objectos as different sides of the same coin. Educational Studies in Mathematics, 22, 1-36.[31]

SHARP, R. y GREEN, A. (1975). Education and Social Control. London: Routledge and Kegan Paul.[33]

SHIERPINSKA, A. (1994). Understanding in Mathematics. Falmer Press: London.[41]

SHULMAN, L. (1986). Paradigms and Research Programs in the Study of Teaching: A contemporary perspectives. En WITTROCK, M. (Ed.). Handbook of Research on Teaching. McMillan: New York.[17, 19]

SHULMAN, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.[16, 17]

SILVER, E.A. (1985). Research on Teaching Mathematical Problem Solving: Some Underrepresented Themes and Needed Directions. En SILVER, E.A. (Ed.) Teaching and Learning Mathematical Problem Solving: Multiple Research Perspectives. LEA: London.[24, 30, 31, 40, 81, 98, 129]

SKEMP, R. (1978). Relational understanding and instrumental understanding. Arithmetic Teacher, 26(3), 9-15.[43]

SIMON, M.A. (1991). Initial development of prospective elementary teacher's conceptions of mathematics pedagogy. Proceedings of the XV th PME Conference, vol III, 270-277. Assisi, Italy.[164]

SIMON, M.A. (1994). Learning mathematics and learning to teach: Learning cycles in mathematics teacher education. Educational Studies in Mathematics, 26, 71-94.[18]

STANICK, G. y KILPATRICK, J. (1989). Historical Perspectives on Problem Solving in the Mathematics Curriculum. The Teaching and Assessing of Mathematical Problem Solving. NCTM & LEA: Reston.[102]

STEINBRING, H. (1993). Problems in the development of mathematical knowledge in the classroom: The case of a calculus lesson. For the Learning of Mathematics, 13(3), 37-50.[15]

SWENSON, E.J. (1994). How much real problem solving? Arithmetic Teacher, 41(7), 400-403.[105]

TABACHNIC, B.R. y ZEICHNER, K.M. (1984). The Impact of the Student Teaching Experience on the Development of Teacher Perspectives. Journal of Teacher Education, 35(6), 28-36.[33]

TALL, D. (1992). The transition to avanced mathematical thinking: functions, limits, infinity, and proof. En GROUWS, D.A. (Ed.) Handbook on Research on Mathematics Teaching and Learning. McMillan: New York.[31]

TALL, D. y VINNER, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics, with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, 12, 151-169.[31]

TAPLIN, M. (1996). Pre-service teachers' problem solving strategies. Proceedings of XXth PME. Valencia, España.[19, 39]

THOMPSON, A.G. (1984). The relationship of teachers' conceptions of mathematics teaching to instructional practice. Educational Studies in Mathematics, 15, 105-127.[24, 129]

THOMPSON, A.G. (1985). Teacher's conceptions of Mathematics and the Teaching of Problem Solving. En SILVER, E.A. (Ed.) Teaching and Learning Mathematical Problem Solving: multiple research perspectives. L.E.A.: London.[24, 42, 99, 129]

THOMPSON, A. G. (1992). Teachers' beliefs and conceptions: A sybthesis of research. En GROUWS, D. (Ed.) Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. McMillan: New York.[34]

TILLEMA, H.H. (1994). Training and professional expertise: bridging the gap between new information and pre-existing beliefs of teachers. Teaching and Teacher Education, 10(6), 601-615.[43]

UNDERHILL, R.G. (1988). Mathematics teacher's beliefs: Review and reflections. Focus on Learning Problems in Mathematics, 43-58.[33, 138]

VALE, I. (1993). Concepçoes e práticas de jovens professores perante a resoluçao de problemas de matemática: um estudo longitudinal de dois casos. Tese de Maestrado em Educaçao. A.P.M.: Lisboa.[80, 82, 132]

VÁZQUEZ, A. (1993). Procedencia de los conceptos didácticos previos en profesores de Secundaria en formación. Bordón, 45(4), 447-454.[33]

VILA, A. (1995a). ¿Problemas de Matemáticas? ¿para qué?. Una contribución al estudio de las creencias de los profesores/as y alumnos/as. Actas VII JAEM, 32-37. Madrid: Sociedad madrileña de Profesores de Matemáticas "Emma Castelnuovo".[93, 106]

VILA, A. (1995b). Els problemes, estandarizats a la classe de matemàtiques. Una contribució al l'estudi de les seves causes i conseqüencies. Traball de Recerca del Programa de Doctorat. Universitat Autónoma de Barcelona.[32, 42, 107]

VOIGT, J. (1989). Social functions of routines and consequences for subject matter learning. International Journal of Educational Research, 6, 647-655.[50]

VON GLASERFELD, E. (1991). Radical Constructivism in Mthematics Education. Kluwer A.P.: Dordrecht.[85]

WILSON, S. et al. (1987). "150 Diferent Ways" of Knowing: Representations of knowledge in Teaching. En CLADERHEAD, J. (Ed.) Exploring Teachers' Thinking. Cassel Education: London.[17, 18]

WITTROCK, M. (1989). La investigación en la enseñanza. Métodos cualitativos y de observación. I, II y III. Paidós y MEC: Barcelona.[130]

WORT, J. (1982). Problem solving in intermediate grades: Helping your students learn to solv problems. Atihmetic Teacher, february, 16-19.[79]