Abstract:
Alternative Sports emerge as a unique option to com-
mon motor practices. Alternative Sports are motor, play-
ful, and recreational activities whose purpose is to sat-
isfy psychobiological, entertainment, imagination and
socialization needs. In addition, they have been includ-
ed in the physical education curriculum, with the aim of
making the teaching-learning process in school more
playful and inclusive. Therefore, the aim of this work is to
carry out a search for documents related to Quidditch,
to increase knowledge related to this Alternative Sport.
The evidence search was conducted using the following
keyword: “Quidditch”. For inclusion, documents had to
be published up February 2023 and be available on the
Web of Science as the most used database. They were in-
cluded or excluded based on specific criteria established
to select the most suitable manuscripts. After an in-depth
analysis, the study finally included fifteen manuscripts.
The results showed that Quidditch is a sport in full expan-
sion, able to promote sports values and attitudes. How-
ever, it may be considered that it must be done correctly
to prevent injuries, avoiding crashes and blows between
participants, maintaining safety situations in the activity
while improving physical condition. In addition, scientific
documents on Quidditch related to the educational field
are scarce, as well as descriptive documents on the rules,
equipment, fouls, and actions of the game. Therefore, it
is recommended to expand the field of investigation of
this sport, as well as encourage the educational commu-
nity to its practice and development in the classroom.
Keywords:
Sport, recreation, education, Harry Potter
Fecha de aceptación: 24 de marzo de 2023
Resumen:
Los Deportes Alternativos surgen como una opción no-
vedosa a las prácticas motrices comunes. Son actividades
motrices, lúdicas y recreativas cuyo fin es satisfacer las ne-
cesidades psicobiológicas, de entretenimiento, imagina-
ción y socialización. Además, han sido incluidos en el cu-
rrículo de Educación Física, con el objetivo de hacer que el
proceso de enseñanza-aprendizaje en la iniciación depor-
tiva escolar sea más lúdico e inclusivo. Por ello, el objetivo
de este trabajo es realizar una búsqueda de documentos
relacionados con el Quidditch, para así aumentar el co-
nocimiento relacionado con este Deporte Alternativo. La
búsqueda de evidencia científica se realizó utilizando la
siguiente palabra clave: “Quidditch”. Para su inclusión, los
documentos debían estar publicados hasta febrero de
2023, y estar disponibles en la Web of Science como una
de las bases de datos más utilizadas. Fueron incluidos o
excluidos en base a criterios específicos establecidos para
seleccionar los manuscritos más adecuados. Después de
un análisis en profundidad, el trabajo finalmente inclu-
yó quince manuscritos. Los resultaron mostraron que el
Quidditch es un deporte en plena expansión, capaz de
promover valores y actitudes deportivas, sin embargo, se
debe tener en cuenta qué debe realizarse de manera co-
rrecta para prevenir lesiones, evitando choques y golpes,
manteniendo en todo momento situaciones de seguridad
en la actividad a la vez que se mejora la condición física.
Además, los documentos científicos sobre Quidditch rela-
cionados con el ámbito educativo son escasos, así como
los documentos descriptivos sobre las normas, equipa-
miento, faltas y acciones del juego. Por ello, se recomien-
da ampliar el campo de investigación de este deporte, así
como animar a la comunidad educativa a su práctica y de-
sarrollo en las aulas.
Palabras claves:
Deporte, recreación, educación, Harry Potter
Fecha de recepción: 30 de noviembre de 2022
Quidditch como deporte colaborativo
en el área de Educación Física
Quidditch as a collaborative sport in the
scope of physical education
Víctor A. González-Coto
Universidad de Extremadura, Cáceres, España
Víctor Hernández-Beltrán
Universidad de Extremadura, Cáceres, España
Mario C. Espada
Polytechnic Institute of Setúbal, Department of Science and Techno-
logy (ESE-CIEF, EST-CDP2T), Portugal // Life Quality Research Centre
(CIEQV-Leiria), Portugal // CIPER, Faculty of Human Kinetics, Universi-
ty of Lisbon, Portugal
Luisa Gámez-Calvo
Universidad de Extremadura, Cáceres, España
José M. Gamonales
Universidad de Extremadura, Cáceres, España
Universidad Francisco de Vitoria, Madrid, España