Abstract:
The design and development of tasks in professional bas-
ketball is of great importance, since the load to which the
players are subjected depends on it. Therefore, a syste-
matic control of the training tasks developed will allow the
coaching staff to know and evaluate their methodological
positioning, as well as to identify those tasks that are deve-
loped with greater assiduity. The aim of the present study
is to analyse the tasks developed by a coach of a Spanish
basketball first league team, and to know the influence of
the Game Situation on the Pedagogical Variables, Organi-
sational Variables and Subjective External Load by means
of the Integrated Training Task Analysis System tool. A to-
tal of 74 tasks were recorded, distributed over 10 training
sessions, with an average duration of 15.33 minutes per
task. Chi-square coefficient (X2) was used to identify the
association between variables. The results showed a sig-
nificant association between the Game Situation and the
different variables analysed (p<.05). The coaching staff
should adapt their methodology according to the type of
training to be developed, since a methodology focused
on directive models conditions the degree of participa-
tion, as well as the motor commitment and physical de-
mands of the players. On the other hand, using individual
game situations or Small Sided Games in numerical equa-
lity increases the load during the task, due to a higher in-
tensity. For this, the coach must reduce the playing space,
and carry out simultaneous participations.
Keywords:
SIATE, methodology, design, tasks, game situations
Fecha de aceptación: 20 de julio de 2023
Resumen:
El diseño y desarrollo de las tareas en baloncesto profe-
sional es de gran importancia, puesto que de ello depen-
de la carga a la cual están sometidos los jugadores. Por
ello, un control sistemático de las tareas de entrenamiento
desarrolladas va a permitir al cuerpo técnico conocer y
evaluar su posicionamiento metodológico, así como iden-
tificar aquellas tareas que desarrolla con mayor asiduidad.
El objetivo del presente trabajo fue analizar las tareas de-
sarrolladas por un entrenador de un equipo de la primera
liga española de baloncesto, y, conocer la influencia de
la Situación de Juego en las Variables Pedagógicas, Varia-
bles Organizativas y Carga Externa Subjetivas mediante la
herramienta Sistema Integral de Análisis de las Tareas de
Entrenamiento. Se registraron un total de 74 tareas rea-
lizadas durante 10 sesiones de entrenamiento, con una
duración media de 15,33 minutos por tarea. Se empleó
el coeficiente Chi-Cuadrado (X2) para identificar la aso-
ciación entre las variables. Los resultados mostraron una
asociación significativa entre la Situación de Juego y las
diferentes variables analizadas (p<,05). El cuerpo técnico
deber adaptar su metodología en función de la tipología
de entrenamiento a desarrollar, puesto que una metodo-
logía enfocada a modelos directivos condiciona el grado
de participación, así como el compromiso motor y deman-
das físicas de los jugadores. Por el contrario, emplear si-
tuaciones de juego individuales, o, Small Sided Games en
Igualdad numérica incrementa la carga durante la tarea,
debido a una mayor intensidad. Para ello, el entrenador
debe disminuir el espacio de juego, y, llevar a cabo parti-
cipaciones simultáneas.
Palabras claves:
SIATE, metodología, diseño, tareas, situación de juego
Fecha de recepción: 15 de mayo de 2023
Análisis de las tareas de entrenamiento
de un equipo profesional de baloncesto
Analysis of the training tasks of a professional
basketball team
José M. Gamonales
Universidad de Extremadura / Universidad Francisco de Vitoria
Víctor Hernández-Beltrán
Universidad de Extremadura
Adrián Escudero-Tena
Universidad de Extremadura
Sergio J. Ibáñez
Universidad de Extremadura