Percepciones de los directores de enseñanza secundaria sobre la gestión de la diversidad cultural en España: El reto del liderazgo educativo.

 arti coro

Percepciones de los directores de enseñanza secundaria sobre la gestión de la diversidad cultural en España: El reto del liderazgo educativo.

Gómez-Hurtado, I., González Falcón, I., & Coronel, J.M. (2018). Perceptions of
secondary school principals on management of cultural diversity in Spain. The
challenge of educational leadership. Educational Management, Administration &
Leadership. Educational Management, Administration & Leadership, 46(3), 441-456.
DOI: 10.1177/1741143216670651.

Resumen

El objetivo de este trabajo es analizar cómo los directores perciben la gestión de la diversidad cultural. Para ello, se realizó un estudio cualitativo durante seis meses en cuatro centros de enseñanza secundaria andaluces. A través de entrevistas y grupos de discusión, triangulados con otras estrategias de recogida de datos, exploramos las opiniones y actitudes de los directores en relación a la diversidad cultural y la importancia del ejercicio del liderazgo en una adecuada gestión de la misma, junto con las acciones emprendidas en este sentido. Los resultados muestran una idea negativa de la diversidad cultural (identificada como fuente de problemas) y el predominio de un modelo de gestión basado en la asimilación y compensación. En general, los directores no perciben su responsabilidad como líderes educativos y practican un liderazgo burocrático alejado de asuntos asociados a la integración social y académica del alumnado inmigrante. Los resultados, igualmente, reconocen la necesidad de poner en práctica un liderazgo diferente asociado a la promoción de una cultura profesional inclusiva, la creación de redes de colaboración y la celebración de la diferencia.

______________________________________________________________________

Perceptions of secondary school principals on management of cultural diversity in Spain. The challenge of educational leadership

Gómez-Hurtado, I., González Falcón, I., & Coronel, J.M. (2018). Perceptions of
secondary school principals on management of cultural diversity in Spain. The
challenge of educational leadership. Educational Management, Administration &
Leadership. Educational Management, Administration & Leadership, 46(3), 441-456.
DOI: 10.1177/1741143216670651.

Abstract
The aim of this article is to examine how school principals perceive cultural diversity and
management. To this end, qualitative research was carried out for one semester in four secondary schools in Andalusia (Spain). Through interviews and discussion groups, triangulated with other qualitative research techniques, we explored the mindset and attitudes that the principals of these schools have towards cultural diversity and the importance of leadership in managing it positively, as well as the actions they take in this area. The outcomes highlight a negative conception of diversity (identified as a source of problems) and the predominance of a management model based on assimilation and compensation. In general, the principals do not perceive it to be
their responsibility as educational leaders and practise a fundamentally bureaucratic leadership focused on management of immigrant pupils rather than their social and academic integration. The findings highlight the need to implement an educational leadership that promotes the development of an inclusive professional culture, the creation of collaboration networks and the celebration of difference.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>