Perspectives of Intercultural Communication in Foreign Language Teaching and Learning
Keywords:
Abstract
This article focuses on the intercultural approaches to teaching English as a Foreign Language (EFL) in Spain. Within communication and linguistic uses, we relate the concepts of communicative competence (Byram, 1997) to an intercultural speaker (Kramsch, 1998) with both learning and teaching at our technological educational context. These concepts will be approached from an intercultural perspective. In order to help future speakers of a language overcome above appointed issues, the idea is to set the theoretical foundation which helps us to elaborate an Academic Program bearing in mind how interculturality leads to different uses of grammar in L1 and L2. The main results will lead to adjusting EFL to current legislation, raise awareness on how interculturality is a really strong tool to understand grammar and on current limitations and further research to be done on this subject.
Downloads
Altmetrics
References
Bonal, E. (2016). EFL Teaching and Learning II. Universidad a Distancia de Madrid. Ediciones CEF.
Buckingham, L. R. (2015). EFL Teaching and Learning I. Universidad a Distancia de Madrid. Ediciones CEF.
Buján Sánchez, L. de las M. (2016). Pragmatic Competence in Spanish Students of EFL: Making Requests and Apologies (Trabajo Fin de Máster). Universidade da Coruña.
Byram M, Wagner M. (2018). Making a difference: Language teaching for intercultural and international dialogue. Foreign Language Annals. 140–151. https://doi.org/10.1111/flan.12319
Calatayud, P. (2018). El reto de la mediación lingüística en EEOOI. Mesa redonda 27-10-18: evaluar la mediación lingüística. Primeras aproximaciones al uso del volumen complementario del MCER. http://giele.webs.upv.es/data/documents/GIELE-2018_Calatayud.pdf
Cassany, D. (1996). La mediación lingüística, ¿una nueva profesión? Terminómetro, Número Especial, 62–63. Barcelona.
Centro Virtual Cervantes (CVC), 2017. Diccionario de términos clave de ELE. Actividades y estrategias de mediación. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/activestrategmediacion.htm
Council of Europe (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council on key competences for lifelong learning (2006/962/EC). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32006H0962
Crystal, D. (2006). English worldwide. History of the English Language (pp. 420–439). http://www.davidcrystal.com/?fileid=-4055
European Commission (2012). Intercultural Competence Curriculum Framework. ICC. The international language association
Griffith, R. L., Wolfeld, L., Armon, B. K., Rios, J., & Liu, O. L. (2016). Assessing Intercultural Competence in Higher Education: Existing Research and Future Directions. Educational Testing Service, Research (2), 1–44. https://doi.org/10.1002/ets2.12112
Medina, C. M. (2018). La mediación lingüística en la enseñanza de segundas lenguas: desarrollo de habilidades comunicativas e interculturales mediante un canal de Youtube en español [Trabajo Final de Máster. Universidad de Nebrija].
Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022). Real Decreto 217/2022, Boletín Oficial Del Estado, (Num. 76). https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217/con
Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022). Real Decreto 243/2022, Boletín Oficial Del Estado, (Num. 82), 46047-46408. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/04/05/243/con
Nikleva, D. G. (2010). Consideraciones pragmáticas sobre la cortesía y su tratamiento en la enseñanza del español como L1, Tejuelo. Didáctica de la lengua y la literatura. Educación, 4, (11), 64-83
Segade, C. (2016). EFL Innovation and Classroom Research. Universidad a Distancia de Madrid. Ediciones CEF.
Springer, B. (2005). La comunicación intercultural y la enseñanza de lenguas. II Encuentro Práctico de Profesores de Español como Lengua Extranjera. (pp. 1–21). http://blogs.uab.cat/berndspringer/files/2014/07/La-comunicación-intercultural-y-la-enseñanza-de-lenguas.pdf
Spychała, M. (2014). La problemática de la comunicación intercultural: consideraciones didácticas para la enseñanza de las lenguas [The problems of intercultural communication: didactic considerations for teaching languages]. Studia Romanica Posnaniensia, 11(1), 41, 87–100. https://doi.org/10.14746/strop.2014.411.006
Vilà Baños, R. (2006). Comunicativa intercultural en la Educación Secundaria Obligatoria: Revista de Investigación Educativa, 24(2), 353–372
By submitting a proposal, the author agrees to the following terms:
- a) The author retains the authorship rights, granting the journal the right of first publication of the work.
- b) The texts will be disseminated with the Creative attribution license Commons 4.0. BY that allows you to share, copy and redistribute the material in any medium or format, as well as adapt, remix, transform and build on the material for any purpose, including commercially.