Spanish language teaching, functional diversity, and inclusion. A systematic review

Keywords:

Spanish as additional language, functional diversity, discapacity, language disorders, Database

Abstract

Concepts such as inclusion or functional diversity have emerged in a notable way in the various research studies approached from the perspective of compulsory education or other more canonical types of education, such as university education, for example. However, these approaches do not seem to acquire the same relevance in the specific field of foreign language teaching.

In this way, we propose to find out the state of the art regarding the attention to functional diversity in the teaching of Spanish as a foreign language. To this end, we propose to carry out a systematic review of the main scientific databases, a task which we will undertake based on the guidelines of the PRISMA 2020 Declaration. One of the main difficulties of this study, even contemplated prior to carrying out the various consultations, is the probability of overlap between this object of study and other related ones, such as those related to childhood developmental problems or difficulties arising from bilingualism.

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Author Biographies

Eman Mhanna, Universidad de Sevilla

PhD in Hispanic Philology, lecturer in the Department of Spanish Language at the University of Seville and external lecturer on the Master's Degree in Social Communication at the University of Almeria. She is secretary of the journal Oralia. Her preferred lines of research are discourse and migrations, discourse and health and, currently, she is also working on the line of discourse and sport and the teaching of oral expression.

Malak Mhanna, University of Almeria

Graduate in Primary Education from the University of Almeria. Her speciality is related to Hearing and Language and the study of functional diversity and educational difficulties is one of her preferred lines of research.

References

Alvarado Cantero, L. (2017). Necesidades educativas específicas y discapacidad: pedagogía de la inclusión en las aulas de ELE. En XXVI Congreso Internacional ASELE, La formación y competencias del profesorado de ELE (pp. 65-74).

Autaeva, A. N., Kismetova G.N., Rsaldinova A.K., N. Mirza, Maldybaev K.B., Kemeshova A. M., Aitmaganbetova S.K. & Temirbolat, A. (2021). Methodological basis for readiness of future language teachers to work in conditions of inclusive education. EntreLínguas, 7(8), 36-44.

Barrera García. A. E. (2009). Creación de ELE accesible: un espacio virtual de asesoramiento a docentes de ELE sobre accesibilidad web y discapacidad visual. (Trabajo de Fin de Máster), Universidad Antonio de Nebrija. Madrid, España.

Belda Medina, J. R. (2023). El uso de la tecnología de apoyo (TA) en la enseñanza del inglés al alumnado con necesidad específica de apoyo educativo (NEAE) en tiempos de Covid-19. Digital Education Review, 44, 93-104. https://doi.org/10.1344/der.2023.44.93-104

Blázquez Arribas, L., Barros del Río, M.A., Alcalde Peñalver, E. & Sigona C.M. (2020). Teaching English to Adults with Disabilities: A Digital Solution through EN-ABILITIES. Teaching English with Technology, 20(1), 80-103.

Bonilla Tenesaca, J. R, Batista Medina, I. & Jiménez Álvarez, M. (2017). La inclusión y atención a la diversidad en las clases de inglés a través del método LEBY en las academias de idiomas ecuatorianas. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 5(1), 429-440. https://doi.org/10.34070/rif.v5i1.62

Calduch, C. & Talaván N. (2017). Traducción audiovisual y aprendizaje del español como L2: el uso de la audiodescripción. Journal of Spanish Language Teaching, 4(2), 168-180. https://doi.org/10.1080/23247797.2017.1407173

Carpenter, J. (2020). EFL education for the visually impaired in Japan: Data from five interviews. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, 13(1), 57-78. https://doi.org/10.5294/laclil.2020.13.1.4

Cevallos Viscaíno, P. S., Romero García, V. H., Sandoval Vizuete P.N. & Sandoval Vizuete E.V. (2018). Utilización de software en la enseñanza del idioma inglés básico a personas con discapacidad visual. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 9(3), 13-20.

Domínguez, F. M. (2009). La enseñanza del español a inmigrantes con discapacidad intelectual. (Trabajo de Fin de Máster), Universidad Complutense de Madrid, España.

Ernica Vogel, C. (2017). La canción: un recurso para generar entornos educativos inclusivos en el aula de inglés. Integración: Revista digital sobre discapacidad visual, 71, 75-102.

Escabias Lloret, P & Ordóñez García, C. (2015). Atención a la diversidad: adaptación de cursos de inglés para alumnos con discapacidad auditiva. En XIII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: nuevas estrategias organizativas y metodológicas en la formación universitaria para responder a la necesidad de adaptación y cambio (pp. 1992-2002).

Fernández, A. (2003). Educación inclusiva: enseñar y aprender entre la diversidad. Revista digital UMBRAL, 13,1-10.

Fernández Portero, I. (2018). Diseño Universal para el Aprendizaje de idiomas en personas con diversidad funcional. Revista de educación inclusiva, 11(1), 251-266. https://doi.org/10.1111/flan.12660

Fernández Portero, I. (2022). Measuring preservice foreign language teachers' attitudes toward inclusive education through a newly developed scale. Foreign Language Annals, 55(4), 1188-1211.

Garrido Feijóo, R. M. & Silva Baldonedo, M.L. (2023). Breve revisión bibliográfica sobre el aprendizaje de lenguas extranjeras en el alumnado con discapacidad visual. RED Visual: revista especializada en discapacidad visual, 81, 28-53. https://doi.org/10.53094/VPRH4528

Garrote Camarena, I. (2020). Análisis del aprendizaje y adquisición del bilingüismo oral de la lengua inglesa en alumnos con discapacidad auditiva. [Tesis Doctoral], Universidad Rey Juan Carlos, Madrid, España.

Garrote Camarena, I., R. Moreno-Rodríguez & F. Reyes Téllez (2021). Learning a Foreign Language in Compulsory Education: Deaf and Hard-of-Hearing Students’ Experiences. Qualitative Research in Education 10, 88-114. https://doi.org/10.17583/qre.2021.6641

González Castro, J. L., Blázquez Arribas L., Sánchez Fuentes, S. & Alcalde Peñalver, E. (2020). En-abilities: herramientas online para el aprendizaje de inglés en adultos con necesidades educativas especiales. In E. J. Díez Gutiérrez y J. R. Rodríguez Fernández. Educación para el Bien Común: hacia una práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente (pp. 978-989). Octaedro.

Grosso, M. L. (2020). La enseñanza del español como lengua extranjera a estudiantes con Trastorno del Espectro Autista. Quintú Quimün: revista de lingüística, 4, 15. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/lingustica/article/view/2619

Leonetti, F. & Soria Millán, M.P. (2023). Enseñanza de ELE inclusiva desde una experiencia práctica. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 6, 157-171. https://doi.org/10.30827/portalin.viVI.28693

Lorenzo, F. J. (2001). Déficit de aprendizaje y déficit motivacional: investigando la hipótesis resultativa en el aula de idiomas. Cultura y Educación, 13(2), 179-194. https://doi.org/10.1174/113564001750425132

Mancilla Piedrahita, D. M. (2016). Diseño, implementación y evaluación de una secuencia didáctica para el desarrollo de la comprensión y expresión oral en la enseñanza del inglés como lengua extranjera para estudiantes con discapacidad visual en el Instituto para Niños Ciegos y Sordos del Valle del Cauca. (Tesis doctoral), Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Medina García, M. (2017). La educación inclusiva como mecanismo de garantía de la igualdad de oportunidades y no discriminación de las personas con discapacidad: una propuesta de estrategias pedagógicas inclusivas. Cinca.

Medina Sánchez, L. (2018). Enseñanza de la lengua extranjera para alumnado con discapacidad intelectual leve: estudio de caso. (Tesis doctoral), Universidad de Granada, España. https://doi.org/10.30827/Digibug.54150

Medina Sánchez, L. & Pérez Valverde, M.C. (2017). Adaptaciones metodológicas en el aula de lengua extranjera para el alumnado con discapacidad intelectual leve: estudio de caso. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 2, 267-282. https://doi.org/10.30827/Digibug.54150

Medina Sánchez, L. & Pérez Valverde, M.C. (2020). Fundamentos teórico-prácticos en torno a la inclusión del alumnado con discapacidad intelectual en el aula de lengua extranjera. Onomázein, 6, 64-83. https://doi.org/10.7764/onomazein.ne6.04

Molina Ramírez, M. C. (2020). Lectoescrita em inglês para estudantes surdos. Educación y Educadores, 23(4), 596-610. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.4.3

Moirano, A. M. & Pérez Albizú, C. (2009). Otro modo de ver la diversidad: la integración de niños con capacidades especiales en la clase de lengua extranjera. Puertas Abiertas, 5, 1-10.

Montes Alcalá, C. (2007). Discapacidades de aprendizaje en una lengua extranjera: un curso piloto. En Aprendizaje de lenguas, uso del lenguaje y modelación cognitiva. Perspectivas aplicadas entre disciplinas: actas del XXIV Congreso Internacional de AESLA, Madrid, España.

Moriña, A. & Cotán Fernández, A. (2017). Educación Inclusiva y Enseñanza Superior desde la mirada de estudiantes con Diversidad Funcional. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 20-37. https://doi.org/10.19083/ridu.11.528

Muntaner Guasp, J. J. (2000). La igualdad de oportunidades en la escuela de la diversidad. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 4 (1), 1-19.

Naranjo de Arcos, A. (2019). Enseñanza de lenguas extranjeras a personas con discapacidad auditiva. En Educación en Contextos Plurilingües: Metodología e Innovación (pp. 61-71). UCOPress.

Ortiz Medina, J. M., Arismendi Gómez, F.A. & Londoño Ceballos, P. A. (2022). Teaching Foreign Languages at the U-Diversity: Exploring Pathways Towards Decoloniality and Critical Interculturality. Íkala, 27(3), 663. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n3a05

Page, M. J., McKenzie, J. E. Bossuyt, P. M. Boutron, I., Hoffmann, T. C. Mulrow, C. D. Shamseer, L. Tetzlaff, J. M., Akl, E. A. Brennan, S. E. , Chou, R., Glanville, J. , Grimshaw, J. M. , Hróbjartsson, A. Lalu, M. M. Li, T. Loder, E. W. Mayo-Wilson, E., McDonald, S. McGuinness, L. A., Stewart, L.A., Thomas, J., Tricco, A. C., Welch, V. A., Whiting, P. & Moher, D. (2020). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting. British Medical Journal, 372(71), 1-9. https://doi.org/10.31222/osf.io/v7gm2

Pallarès Piquer, M. & I. Cabero Fayos. (2018). La educación en la encrucijada: miradas sociales y progresión pedagógica en las puertas del 2020. En Actas del III Congreso online Internacional virtual sobre La Educación en el siglo XXI (pp. 1-12). Eumed.net.

Parra Dussan, C. (2010). Educación inclusiva: Un modelo de educación para todos. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, 8, 73-84.

Parra Dussan, C. (2011). Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana. Educación y desarrollo social, 5(1), 139-150.

Pejović, A., & Trivić, A. (2018). La enseñanza de ELE y las necesidades educativas especiales en el ámbito universitario serbio: Estudio de caso. El Español por el Mundo, 1, 225-234. https://doi.org/10.59612/epm.vi1.35

Pizarro Chacón, G. & D. Cordero Badilla (2015). La enseñanza del inglés como segunda lengua a estudiantes universitarios con discapacidad y necesidades educativas especiales: un reto académico. Repertorio Americano, 25, 165-178.

Pontón, M. L. & S. Fernández (2014). Eficacia de la enseñanza adaptativa en el aprendizaje del inglés de personas adultas. Magister, 26(2), 82-89. https://doi.org/10.1016/S0212-6796(14)70022-2

Reverter Oliver, B. (2019). Inclusión del alumnado con discapacidad sensorial y traducción audiovisual en las aulas de inglés de las EEOOII de la Comunitat Valenciana: un estudio exploratorio. (Tesis doctoral), Universitat de València, Valencia, España.

Reverter Oliver, B. (2023). Enseñanza de idiomas e inclusión: la discapacidad sensorial en el aula (Vol. 20). Publicacions de la Universitat de Valencia. https://doi.org/10.7203/PUV-OA-102-0

Reyes, M. B. (2019). Aplicación de técnicas de corrección e intervención logopédica para la enseñanza de la articulación del fonema vibrante múltiple /r/ a estudiantes anglófonos de ELE. ReiDoCrea, 8(3), 48-59.

Rojas Pinto, J. K., D. C. Ramírez & I. R. Cordero (2023). Estrategias de enseñanza y aprendizaje para maximizar el currículo operacional en el aprendizaje de una lengua extranjera: dos casos de estudio de estudiantes con discapacidad auditiva. Repertorio Americano, 33, 33-46. https://doi.org/10.15359/ra.1-33.2

Rosado, E., M. Aparici & J. Perera (2014). Adapting to the circumstances: On discourse competence in L2 Spanish. Cultura y Educación, 26(1), 71-102. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.908671

Santana Rollán, M. E. (2003). Adquisición de una segunda lengua en alumnos con discapacidad visual: la integración como variable en el aprendizaje de inglés como lengua extranjera. Integración: revista sobre ceguera y deficiencia visual, 43, 7-18.

Sanz Moreno, R. (2023). Audiodescripción y competencia intercultural en clase de francés como lengua extranjera: Una experiencia docente. Hikma, 22(1), 95-122. https://doi.org/10.21071/hikma.v22i1.14524

Sowell, J. & Sugisaki. L. (2020). An exploration of EFL teachers’ experience with learning disability training. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, 13(1), 114-134. https://doi.org/10.5294/laclil.2020.13.1.7

Villarreal, L. C. & Méndez-Rivera, P.E. (2021). Dealing with Functional Diversity in EFL Classrooms: English Teachers’ Positioning. Colombian Applied Linguistics Journal, 23(1), 63-77. https://doi.org/10.14483/22487085.16343

Young, D. (2020). Guide to Systematizing Support for Students with Disabilities in Postsecondary EFL. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, 13(1), 26-42. https://doi.org/10.5294/laclil.2020.13.1.2

Yúfera Gómez, I. (1993). La reeducación de los trastornos del lenguaje y la enseñanza de lenguas extranjeras. En El español como lengua extranjera. De la teoría al aula. Actas del tercer Congreso Nacional de ASELE. Málaga, 12-22 October 1991 (pp. 159-166). Universidad de Málaga, Málaga, España.

Published
2024-05-08
How to Cite
Mhanna, E., & Mhanna, M. (2024). Spanish language teaching, functional diversity, and inclusion. A systematic review. Linguo Didáctica, 3, 76-93. https://doi.org/10.33776/linguodidactica.v3.8207
Section
Articles